Tema REKOM Vesterålen barnehageåret 2021/2022
- Barnehagen som pedagogisk virksomhet
- Et inkluderende miljø for omsorg, lek, læring og danning med særlig fokus på foreldresamarbeid.
Verdisyn, ledelse av utviklingsarbeid og organisasjonskultur vil være gjennomgående elementer i arbeidet
Organisering
De regionale ped.ledernettverkene skal ha tre samlinger i løpet av barnehageåret. Hver samling er på tre timer. Nettverkene skal bestå av mindre grupper, fem til seks deltakere per gruppe, med en styrer som prosessleder. De samme deltakerne møtes i sin gruppe gjennom hele året. Gruppene settes sammen på tvers av barnehager og kommuner og ut fra størrelse på barnehagene. Gruppene gjennomfører samlingene i løpet av samme periode. Styrer/prosessleder avtaler og innkaller til samlingene. Selve opplegget for samlingene får prosesslederne ferdig forberedt.
Arbeidsform
Til nettverkssamlingene vil det være felles forarbeid i form av litteratur og/eller oppgaver. På samlingene vil Nord universitet bidra med korte webinar som sammen med forarbeidet vil være utgangpunkt for refleksjon og prosessene i nettverksgruppene. I mellomperiodene avtales aksjoner/etterarbeid som tilpasses utviklingsarbeidet i egen barnehage og som skal gi ny erfaring til neste samling.
Samling 1: Etablere gruppene og bli kjent med hvordan det jobbes med utviklingsarbeid i de ulike barnehagene. Introduksjon til tema foreldresamarbeid.
Samling 2 og 3: bygges opp rundt tematikken i boken Dette vet vi om barnehagen: Foreldresamarbeid i barnehagen (May-Britt Drugli og Thomas Nordahl)
Første samling gjennomføres fysisk, mens samling 2 og 3 fint kan gjennomføres digitalt.
Målsetning:
- Samarbeid, erfaringsdeling og gjensidig læring som endrer praksis i barnehagen
- Støtte og styrke pedagogiske ledere i å lede den barnehagebaserte kompetanseutviklingen i eget personale
- Det faglige innholdet skal passe til alle uansett hvor i utviklingsarbeidet den enkelte barnehage er
- Arbeid med felles tema skal gi felles fokus og retning for det regionale arbeidet
Forutsetning/hvordan lykkes vi?
- Avsatt og prioritert tid til samlinger, for- og etterarbeid
- Nettverksdeltakerne bruker egen kompetanse og erfaring til felles refleksjon og deling av praksis med hverandre
- Tett dialog og samarbeid mellom styrer og ped.leder i den enkelte barnehage.
- Erfaringsdeling i barnehagen etter nettverkssamlingene - arbeidet i egen barnehage inkluderer hele personalet